Dneska bych bych se chtěl věnovat tomu, proč jsou velké příběhy úspěšné. A především tomu, proč jsou vlastně příběhy v marketingu tak důležité. Velkou část svého workshopu budování značky věnuji právě přípravě podkladů pro příběh i vymýšlení příběhu značky samotné. Příběh vám totiž dá kontext v němž figuruje vaše značka a ukotví ji.
Vezměme naši oblíbenou Alzu, tam je příběh značky naprosto jednoznačný: mimozemšťan se bůh ví jak dostal na Zemi a začal prodávat elektroniku. A nebo ne? Ono to vlastně není řečeno, ale naznačeno je mnohé. Příběh, byť nevyřčený, pak doplňují reálné kroky, jako prodejny budoucnosti, alzaboxy a podobně. Věci, které mají vztah k technologii, budoucnosti, sci-fi (mimozemšťanům) atd. Kontext je jasně daný a je dále rozvíjen a upevňován.
Nicméně příběh značky zdaleka není jediným příběhem, který se v marketingu vyskytuje. Pokud nechcete stavět propagaci na “tento měsíc sleva 10 %”, ale chcete vytvořit něco víc, pak i kampaň či reklama bude vyprávět příběhy. A proč? No prostě proto, že dokážou zaujmout velké nebo důležité publikum. A aby byl příběh opravdu skvělý, musí být pravdivý, ne nutně faktický, ale hlavně autentický a konzistentní. Spotřebitelé totiž umí velmi dobře vycítit nesrovnalosti a odfláknutý příběh by odmítli.
Skvělé příběhy také musí slibovat něco zajímavého – zábavu, bezpečí nebo třeba usnadnění. Příslib musí být odvážný a smělý. Buď musí být výjimečný, nebo nestojí za poslech. Navíc zákazník musí věřit tomu, kdo příběh vypráví. Důvěra je totiž nejvzácnějším zdrojem, který markeťáci mají. Lidé prostě nedůvěřují nikomu, dokonce ani krásným ženám, které si objednávají vodku v baru na rohu. Proto musí být ten, kdo nám příběh vypráví, důvěryhodný.
Rafinovanost je také velmi důležitá. Čím méně detailů vyřkne marketér, tím je příběh silnější. Zkušení marketéři chápou, že nechat lidi vyvodit vlastní závěry je mnohem účinnější než oznamovat pointu.
Příběhy vznikají rychle a první dojem je mnohem silnější, než si myslíme. Nemusíte mít osmistránkovou brožuru nebo osobní setkání, stačí naslouchat.
Skvělé příběhy neovlivňují logiku, ale často působí na naše smysly, emoce a feromony. Lidé se rozhodují, zda se jim někdo líbí, už po pouhém přičichnutí.
A poslední věc – skvělé příběhy nemohou cílit na každého. Průměrní lidé totiž většinou mají příliš mnoho různých pohledů na život a jsou spokojení. Pokud musíte svůj příběh rozmělnit, aby se líbil všem, nebude se líbit nikomu. Proto je nejúčinnější…