Site icon Zdendasův web

Psychologie v politickém marketingu: Klíčové prvky pro úspěšné komunální volby

Politický marketing

Vážení čtenáři, v dnešním příspěvku se ohlédnu za loňskými komunálními volbami, kterých jsem se s agenturou Reprezza účastnil na úrovni přípravy kampaní pro pár nezávislých sdružení. Po mnoha letech jsem se tak trochu vrátil k politickému marketingu a opět jsem si ověřil, že je v zásadě stejný, jako jakýkoliv jiný. V článku se trochu zaměřím na význam psychologie a její aplikace do politické komunikace. Článek vychází z mého doporučení, které jsem sepsal pro jedno sdružení.

Jedním z klíčových prvků je pochopení lidských potřeb, jak je definoval Abraham Maslow ve své slavné pyramidě. Jak tento koncept využít v politice na komunální úrovni? To se pokusím vysvětlit v následujících řádcích.

Maslowova pyramida potřeb

Nejprve trocha teorie: pyramidu sestavil nějaký pan Maslow před spoustou let, aby definoval nějaké ty vztahy mezi lidskými potřebami. Obecně platí, že čím je potřeba níže, tím je pro život člověk důležitější a potřeby nelze přeskakovat. Tedy člověk, který nemá vyřešenou potřebu bezpečí (nemá kde bydlet, případně mu za barákem po sobě střílí členové gangů) tak neřeší to, jestli je uznáván. A zase naopak člověk, který buduje svou pověst, snaží se stát třeba špičkovým odborníkem v nějaké oblasti, s velmi vysokou pravděpodobností nepřemýšlí nad tím, že nemá doma čím zatopit. Jinými slovy, každý člověk řeší nějakou svou úroveň potřeb. Ty nižší už vyřešil, do vyšších ještě nedorostl, a tak pro něj ani jedny ani druhé nejsou úplně tématem.

Jak uchopit potřeby z pohledu politického marketingu

Z výše uvedeného je asi patrné, že správné oslovení není úplně jednoduché a do značné míry témata, která si pro volební kampaň stanovíte, jsou zajisté nesmírně důležitá pro vás, ale pro řadu občanů mohou být velmi marginální. 

Společně jsme si řekli, že pro politiku na komunální úrovni má smysl řešit především druhou a třetí úroveň, ale pojďme na to zeširoka:

Pohled na témata

Nemám na papíře ta, která jste si definovali na schůzce, takže zkusím zalovit v paměti:

To, co jsem se snažil včera říct bylo, že jakýkoliv problém, který v rámci témat chcete komunikovat, by měl být řešen z pohledu uspokojení nějaké konkrétní potřeby. Tím chci říct, že problém s dopravou u školy může být definován řadou různých pohledů:

To byl čistě negativizující pohled, který působí na první dvě úrovně. Na problémy se dá podívat pozitivním způsobem, který naopak oslovuje druhou až třetí úroveň.

S úrovní potřeb jsou poměrně hluboce propojeny emoce, viz škála emocí na obrázku níže. Tady (ono je to tam i napsané) platí, že emoce v níž půjde sdělení, by měla být o jednu až dvě úrovně nad emocí v níž prožívají řešený problém občané. Toto bych zdůraznil, pro jakoukoliv dohodu (i tu, že vám má občan dát hlas) musíte být ve vyšší emoci. Nikdy nikdo nebude nikdo volit proto, že mu způsobuje deprese.

Chci tím říct, že pro úspěšnou komunikaci je potřeba vždy zvolit správný kanál, na němž se nachází občané, kteří daný problém řeší, a držet komunikaci na správné emoci. Problém s parkováním u školy bude pro rodiče žáků na úrovni zlosti, otevřeného nepřátelství, v lepším případě emoční nuly u zarputilých flegmatiků. Podobně na tom budou lidé, co bydlí v okolí školy. Ale všichni ostatní ve čtvrti jsou na úrovni emoční nuly, nudy… nezajímá je to. Ani jedné ani druhé skupině nelze sypat informace s nadšením.

A pak vyvstává další otázka, kterou bych nazval “kdo to odpracuje”. Tady je několik variant:

Každá skupina slyší na něco trochu jiného a opět to částečně pramení z pyramidy: Čím níže je člověk s řešením svých potřeb, tím méně ho trápí věci nahoře = je mu bližší, aby to za něj někdo vyřešil. Naopak čím výše člověk je, tím je jeho chuť angažovat se silnější.

Co z toho?

Zhruba to co jsem říkal… témata a problémy, které namyslíte, je potřeba validovat a ověřit si, že jsou to skutečně věci, které občany reálně zajímají a jsou tématy i pro ně. Při komunikaci s lidmi si všímat do jaké demografické skupiny patří a i jak je daný problém ovlivňuje, na základě toho pak vyhodnotit na jaké emoční úrovni řešení problému komunikovat. A posunout to i dál, aby se ve stejné tonalitě komunikovalo i téma na sociálních sítích, především v debatách s lidmi.

Závěr

Ať už pracujete na komunální úrovni nebo se zabýváte marketingem, je důležité pochopit, jak lidské potřeby ovlivňují naše rozhodování. Mějte na paměti, že správné oslovení a výběr témat je klíčové pro úspěšnou komunikaci s občany. Ať už jde o témata dopravy, bydlení, bezpečnosti, školství, sportu, sociálních služeb nebo kultury, je důležité je prezentovat tak, aby odpovídaly potřebám a emocím cílové skupiny. Tímto způsobem můžete vytvořit silnější spojení s občany a dosáhnout úspěšnějších výsledků ve volbách.“

Exit mobile version