fbpx
Marketing

Jak správně využívat persony

V předchozích dvou článcích jsem vám ukázal jak vytvořit personu a také představil šablonu. Tento článek se věnuje jen a pouze využívání šablony pro nejrůznější účely, a to nejen marketingové. 

Možnosti využití person

Stěžejním podkladem pro práci s využitím person jsou tzv. scénáře. Ty primárně popisují situace v nichž persona má možnost setkat se produktem, službou či informací o obojím. Scénáře by více či méně měly korespondovat s mapou tuchpointů. Pojďme si tedy probrat jednotlivé kategorie scénářů. 

Scénáře pro obsahový marketing

Scénáře pro obsahový marketing se týkají psaní obsahu na web, PR článků, textace kontextových a PPC reklam a řady dalšího. Stejně jako u řady jiných scénářů se řeší vhodný styl a tonalita komunikace. Součástí scénáře by také měly být informace o potřebách, které v dané chvíli persona řeší. S čímž souvisí i informace kdy a kde lze personu zastihnout, případně v jaké náladě či rozpoložení. 

Scénáře pro emailing

Scénářů pro e-maily může být samozřejmě více, mohou to být pravidelné newslettery, akční a aktuální nabídky, dále přání k narozeninám a svátkům či informativní e-maily v průběhu nákupního procesu. I v tomto případě řešíme tón a styl komunikace, a to mnohdy odlišně pro jednotlivé scénáře. Dále je potřeba se zamyslet nad kdy a kde: kdy rozesíláté e-maily a kde je persona může číst. Myslete i na to, že v případě e-mailingu persona přijetí e-mailu očekává, je tedy otevřenější k přijetí sdělení a tím pádem se v rámci e-mailu může řešit, jakou emoci má personálně vzbudit.

Scénáře pro sociální sítě

Sociální sítě jsou, co do využití person, jedním z nejvděčnějších kanálů. Díky cílení demografickému či podle zájmu můžete persony efektivněji a lépe validovat. U scénářů pro sociální sítě je styl a tonalita komunikace stěžejní, zároveň by se nemělo zapomínat i na další multimediální aspekty sdělení. Jednotlivé scénáře by se potom měly zaměřovat na témata, která persony zajímají případně místa (stránky, skupiny…), kam investovat do reklamy. V neposlední řadě je potřeba myslet i na fakt, že jednotlivé persony se mohou vyskytovat na různých sociálních sítích, v různé intenzitě a z různých důvodů.

Scénáře pro změnu obchodní strategie

Pokud máte již nějakou dobu zaběhlou svou obchodní strategii, a přesto vám prodeje klesají, pak je to skvělá příležitost k využití person. Vezměte svou strategii jako scénář a nechte jim persony procházet. Hledejte slabá místa, úzká hrdla a momenty v nichž vaše strategie není v souladu s chováním persony. Tyto klíčové momenty si sepište. Následně zkuste postupovat obráceně a to tak, že se na problém díváte z pohledu persony, která má zájem či potřebu využít vaší službu a hledejte momenty, které jsou pro chování vaší persony očekávatelné, ale přesto se ve vaší strategii neobjevují. Opět to může proběhnout formou scénáře, kterým persona prochází.

Tip pro linkbuilding

Díky tomu, že máte u person uvedených zájmy, můžete vytvořit seznam zájmových webů, influencerů, blogů, témat atd. s takto vylepšeným seznamem příležitostí pro linkbuilding můžete být všude tam, kde se vyskytují vaše persony. Zároveň dokážete pracovat na obsahu, který je přitáhne k vám.

Tip pro SEO

I v rámci optimalizace pro vyhledávače vám mohou persony pomoci. V tomto případě se především bavíme o stylu a tonalitě komunikace, protože můžete s pomocí person optimalizovat informace, které se o vašem webu zobrazují ve výsledcích vyhledávání.

Scénáře pro testování webů a aplikací

Všechny výše uvedené scénáře a tipy se týkaly toho, jak uspokojit potřebu persony formou, která s ní udělá vašeho zákazníka. Nicméně persony lze využívat i mnoha různými způsoby, a proto zde nastíním variantu využití v rámci vývoje aplikací. pokud nemáte, je vhodné persony doplnit o informací o jejich zkušenostech s využíváním IT technologií. Případně i o pár oblíbených webů, které persona umí bezpečně ovládat. V rámci testování vašeho webu či aplikace si vytvoříte scénáře průchodů uživatelé systémem a můžete tyto scénáře začít testovat společně s personami. V každém okamžiku se ptáte, zda je úkol pro personou v rámci daného scénáře pochopitelný (textace) jasný (vizualizace) a snadno dosažitelný (viditelnost cíle, náročnost s ohledem na obdobné úkoly na personou oblíbených webech) se na jejím rozsahem znalostí.

Jak vytvořit scénář pro persony?

Scénáři jako takový je příběh, jehož hlavní postavou je persona. Jedná se o vyprávění, které začíná potřebu či problémem persony a přes vzniklou situaci se v daném místě a za daných podmínek potká s naší službou či informací o ní. Scénář pak pokračuje až do okamžiku naplnění, tedy bodu, kdy persona splní náš cíl, projde celým scénářem k úspěšnému konci.

Validujte

Pokuste se najít vaše persony ve skutečném světě. Vytipovaným lidem své persony představte a popište jim jak reagují v průběhu scénářů. Nebojte se zpětné vazby, poslechněte si reakce a zapište si je. Pokud neznáte nikoho, nebo nevíte o nikom kdo by v reálném světě mohl být vaší personou, nezoufejte. Rozšiřte pátrání přes vaše známé, kterým můžete persony také představit a popsat, a pokud se vám nepodaří reálné zástupce najít ani po dvou, třech kolech hledání, pak stojí za to se zamyslet nad reálností našich person. Při úpravách person využijte informace, které jste získali při jejich neúspěšném hledání.

Zpřesňujte

Pokud vše, co jste doposud kolem person vytvořili nepřenesete do reálného světa, pak byla celá práce zbytečná. Vezměte všechny vaše marketingové aktivity a promítněte do nich znalosti, které jste načerpali průběhu tvorby person a scénářů. Sledujte reakce, sledujte změny, sledujte čísla sledujte co se ve skutečnosti děje a podle toho doplňujte a upravujte persony i scénáře.

Related posts
MarketingNovinky

Mapa touchpointů: kde všude jsou zákazníci?

Mapa touchopointů je zásadním prvkem marketingové strategie. Zjednodušeně jde o seznam všech…
Read more
MarketingNovinky

User centered design canvas - návrh zaměřený na uživatele

Nejrůznější Canvas modely jsou dnes v byznysu i marketingu nesmírně populární a existuje…
Read more
Marketing

Vzor persony pro marketingové účely

Níže naleznete seznam informací, které byste měli u každé persony mít. Nejedná se o román…
Read more

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Marketing

Postup vytváření person

Worth reading...