Níže naleznete seznam informací, které byste měli u každé persony mít. Nejedná se o román, každá persona by se měla vejít maximálně na dvě A4. Proto se snažte být struční a výstižní. Můj soukromý tip vychází z faktu, že text person budete v následujících měsících a letech několikrát psát a strašně mnohokrát číst, proto je příjemné, pokud se dokážete do persony vcítit a informace psát tak, jako by je psala persona sama. Trošku jiný styl psaní, výrazy a tonalita vám usnadní identifikování se s konkrétní personu a je menší šance, že vám budou po pár desítkách přečtení splývat.
Jméno:
Pohlaví:
Věk:
Obrázek: spíše vyberte odpovídající fotku z fotobanky než abyste využívali ilustrací, ilustrace v paměti splývají snáze než fotky
Příjem: příjem není pouze o příjmu, ale také o výdajích, zjistíme za co persona ráda utrácí, co už si nemůže dovolit a do jaké sociální vrstvy patří
Práce: souvisí s příjmem a sociální vrstvou a zároveň pomáhá definovat, jaké jsou pro person priority a v jakých odbornostech se pohybuje. A zároveň napoví více o vzdělání
Stav: persona může být svobodná, vdaná / ženatá, ve vztahu atd. podstatné je vědět, zda persona žije sama či nikoliv.
Dětí: pokud má persona děti, pak jsou výrazně ovlivněny její potřeby a priority. U dětí by také mělo být uvedeno jejich přibližné stáří protože pravda třicetileté dítě již své rodiče nijak zásadně neovlivňuje. Nebo by alespoň nemělo.
Lokalita: to, kde a jak člověk bydlí také ovlivňuje spoustu věcí. Je rozdíl bydlet ve městě a na vesnici, v malém či velkém městě na okraji či uprostřed. Padnout by také měla informace zda persona bydlí v nájmu či ve vlastním.
Trávení volného času: minimálně by zde mělo být uvedeno jestli persona tráví svůj čas aktivně či pasivně, kolik volného času během dne či týdne má a pár nejtypičtějších způsobů jak svůj volný čas tráví. A co jí to přináší!
Jak vypadá normální den: zkuste popsat klasický pracovní den s co nejvíce podrobnostmi: kdy persona vstává, jak dlouho a jak jede do práce, jak dlouho v práci je, co dělá po práci, jak tráví večer, kdy jde spát atd.
Jak komunikuje: tento bod je nesmírně důležitý pro přípravu touchpointů. Definujte z jakých médii a zdrojů získává persona informace, kdy a kde ty informace získává, jaké používá vyhledávače, jaké používá sociální sítě, co na nich sleduje a třeba i jak je u toho technicky zdatná.
Potřeby a problémy: jak se říká, problémy má každý. Zkuste se zamyslet ohledem na to, jakými problémy k vám přichází zákazníci a jak vaše produkty či služby tyto problémy pomohou řešit.
Naše řešení a pomoc: souvisí s předchozím bodem, v této části důkladněji rozpracujte jak konkrétně vaše produkty a služby pomáhají řešit problémy persony. Buďte detailní popište celý proces jak to řešení bude vypadat a co se stane s personou jakmile bude její problém vyřešen. To se vám bude náramně hodit do dalších marketingových prací.
Typické věty: zde by měla padnout nějaká typická věta, kterou persona používá, nějaké motto, citát, který ji vystihuje. Může jít také o větu, kterou často slýcháte od svých zákazníků.
A příběh!!!! ten už bude vznikat za běhu jak budete s personou pracovat. Myslete na to, že se každý rok nějak persona promění, může se změnit její stav, mohou přibýt i děti, může se změnit práce či se může přestěhovat. Nebojte se být trochu drsní a třeba poslat personu na pracák či do nemocnice… přece jen má jít o simulaci reality.
Na závěr tu mám dva tipy:
- pokud si s některými body persony nevíte rady, zkuste se poohlédnout po seznamkách. Mnohdy jsou profily veřejně dostupné (bez nutnosti registrace) a lidé tam o sobě sdílí až neuvěřitelné množství informací. Může vám to nakopnout představivost. A pokud máte doma manželku či partnerku, pak doporučuji na závěr vymazat historii prohlížeče 🙂
- k personě si můžete přiřadit pár (opravdu jen pár) klíčových slov nebo štítků, které ji charakterizují. Tyto štítky pak můžete držet v rámci svého CRM či jiné databáze zákazníků. Vytvoříte si tak propojení skutečných zákazníků s vytvořenými personami. A k čemu že je to to dobré? Například pro emailing, vytvoříte email ušitý vybrané personě „na tělo“, a pak prostřednictvím štítků víte, na které konkrétní zákazníky jej budete posílat.