fbpx
MarketingPodnikání

Co s reklamou, když začínám podnikat?

Článek je 2. z celkem 4 dílů v seriálu Jak začít podnikat, nebo taky nezačít

Téměř před rokem jsem napsal článek o začátku podnikání z pohledu marketingu. Článek měl překvapivě velký pozitivní ohlas, tak mě napadlo v podobném duchu pokračovat. První článek byl z pohledu marketingu, ale o reklamě nepadlo ani slovo. Což některé překvapilo, takže jen pro doplnění: marketing fakt není reklama. Reklama / propagace je jen jedním maličkým kouskem velkého světa zvaného marketing. 

Beru to tak, že jsem vás od podnikání neodradil 🙂 a fakt jste se do toho pustili nebo už nějakou dobu podnikáte a je možná na čase podívat se hlouběji na propagaci. Výrok, že dobrý produkt nepotřebuje reklamu, je kravina. Propagaci potřebuje každý, ale ne každý stejně. I s propagací se dají dělat divy… vymyslet toho spoustu za pár korun, nebo utratit miliony a nevymyslet nic.

Zároveň se dnes vyhneme povídání o analytice, výzkumech a mých dalších oblíbených tématech, protože v začátcích to jednak nikdo nedělá a když už náhodou jo, tak obvykle stejně moc neví co s tím. V minulém článku jsem vám nadhodil pár jednoduchých metod, které vám mohou pomoci.

Web JE nutnost

Jasně, stránka na FB, nebo instagramový účet, to všechno je fajn, hodí se to atd. Ale váš web (byť postavený na platformě) je váš a můžete si s ním celkem rozsáhle pracovat. Je vhodné si uvědomit, že vaším cílem není “mít web” ale (aspoň doufám) mít zákazníky. Ti vás musí nějak kontaktovat či se s vámi dostat do interakce – napsat vám, přihlásit se k odběru, nakoupit, zaregistrovat se, objednat se… cokoliv. Soc. sítě to do určité míry zvládnou, ale na webu si to řídíte vy. Navíc… skutečně stále ještě existují lidé, co nemají účet na všech sítích a i tak mohou být vašimi zákazníky.

Druhou věcí, na kterou je vhodné myslet, jsou vyhledávače, které mnohdy ignorují obsah na sociálních sítích a je pro ně nerelevantní z toho důvodu, že nevidí na celý obsah sítí a nemohou tedy porovnávat. Vždy, kdy je to trochu možné, upřednostní web před stránkou na sociální síti.

Závěr: Web je místo, kam chcete vést své návštěvníky a přetvářet je na zákazníky. Prostě cílová stanice. Pozor, nemusíte mít dokonalý web, to že vám někde něco chybí, nemáte fotku tak, jak chcete, víte jen vy. Vašim návštěvníkům je to jedno. Pokud mi to nevěříte, zadejte do prohlížeče mall.cz, rozhlédněte se po úvodní stránce a do komentáře mi napište, co tam vývojáři chtějí dát a ještě to nestihli.

Z reklamních kanálů se není třeba zbláznit

Možná trocha definice na úvod: reklamní kanál je nějaká entita, která umožní návštěvníkovi dojít k vám a stát se vaším zákazníkem. Může to být sociální síť, vyhledávač, emailing, ppc reklama, bannerová reklama, affiliate systém, zpětný odkaz, reklama na autě, billboard, reklamní telefonát, veletržní stánek, vaše povídání v nějakém podcastu, článek na oborovém webu, produktové katalogy, reklama v TV, srovnávače, vlastní blog (hádejte, proč tu jste 🙂 ), hosteska na ulici, street festival, ebook, účast na boardu či mastermindu, potištěný horkovzdušný balón, reklamní propiska, sponzoring čehokoliv … cokoliv dalšího.

Výše uvedené určitě nejsou všechny kanály, jen to, co mne teď při psaní napadlo, ale platí, že fakt nemusíte řešit všechny kanály. Rozhodně platí, že je lepší mít udělané jeden dva pořádně, než dělat deset na půl či méně. V prvním článku jsem vám radil, ať se zeptáte potenciálních zákazníků na vaše produkty… zeptejte se jich rovnou i kde by vás hledali. Podle toho vyberte dva kanály, kde se budete angažovat.

Vzdělávání

Ok, tohle jste nejspíš nečekali. Za mne je vzdělání nejen naprosto nejvýhodnější investice, ale zároveň i nejlepší propagace. Zeptejte se sami sebe jak na vás působí tupě koukající prodavači či prodavačky, jichž se marně ptáte, jestli ten mixér zvládne i ořechy. Tak asi fungovat nechcete. Pracujte na svém vzdělání, odborném (pilujte své znalosti a dovednosti) i obecném (dokažte vnímat váš obor v širším kontextu), staňte se specialisty ve svém oboru. Přidejte i vzdělání podnikatelské a finanční gramotnost. Je celkem jedno, jestli zákazníci budou jako experta vnímat vás osobně, nebo vaši značku / firmu. Pokud máte nějaké zaměstnance, myslete i na jejich vzdělání. Rovnou říkám, že mít na všech pozicích juniory není úplně ta nejlepší cesta.

Reklamu dělejte osobně

Počítám, že málokdo (vyjma startupu – ale to není podnikání, to je gambling) má na start desítky tisíc na sypání do reklam (čistě mezi námi statisticky to vychází, že do reklamy se investuje 5% – 15% měsíčního obratu firmy, pokud si chcete udělat obrázek), takže místo peněz musíte investovat svůj čas. Opět se vrátím k prvnímu článku… zjistěte si, kde se vaši zákazníci vyskytují a choďte tam, představujte se jim, ukazujte jim svou práci, své produkty a služby. Peněz to moc nestojí, koneckonců… i v B2B se dá jít na různé business akce, které stojí pár stovek až tisíců. To je přibližně stejná cena jako pár set vizitek a letáčků. Na letáčky nemusíte shánět dodavatele… nejbližší copycentrum stačí.

Začněte o sobě budovat povědomí a prezentujte se. Čím více máte unikátní produkt či službu, tím více je to potřeba. Pokud prodáváte komodity, je potřeba se odlišit. A styl finančních poradců, kdy řeknete, že „to dělám jinak“ není odlišení 😉

Jste součástí skutečného světa

Dnes na to mnozí “markeťáci” zapomínají a tvrdí, že online je posvátný… není to tak. Zase záleží na vaší cílovce. Pokud prodáváte důchodcům, bude vám celý online víte k čemu. Jestli máte prodejnu / kancelář, pusťte pár tisíc do pěkného označení (jako fakt je fajn, když vás zákazníci najdou snadno a nemusí bloudit). Je-li vaše cílovka hodně obecná, zkuste billboardy v blízkém okolí, nebo se podívejte kde by šlo něco pověsit na barák či plot a domluvte se s majiteli. Banner dneska stojí pár tisíc a pověšení taky. Pokud kancelář nemáte, můžete si udělat třeba magnetické cedule na auto, pokud nemáte auto, nechte si vytetovat své logo na zátylek. 

Přátele máte, ne?

Šeptanda funguje, je to tisíce let ověřený reklamní kanál a není důvod jej opomíjet. Požádejte přátele, ať vám pomohou s propagací, mluví o vás či vám představí své známé, kteří by mohli být zástupci vaší cílové skupiny.

Hlavně to proboha nekomplikujte!

Marketing a reklama je samozřejmě velká věda, ale v začátcích z toho vědu dělat nemusíte. Spousta věcí jde automatizovat: získávání informací o klientech, objednávání a rezervace, nákupy atd.. Většinou to jde zařídit i zadarmo.

Co nejde zautomatizovat, na to si připravte šablony a vzory: reklamace, pracovní postupy, řešení méně častých problémů a požadavků.

A na vše ostatní si vytvořte rutiny: na Facebooku fakt nemusíte sedět 24/7, nastavte si notifikace toho, co vás zajímá, publikujte přes Buffer nebo něco podobného, nachystejte si obsah na týden / měsíc dopředu. Vytvořte si filtry pro fotky, šablony pro grafiku třeba v Canva.

Pokud se zrovna neživíte marketingem, tak… se neživíte marketingem a potřebujete vydělávat peníze a věnovat se svému byznysu, ne vytvářet letáčky, posty, maily a kdo ví co ještě. Věnujte tomu pár desítek hodin na úvod a pak už jen pár hodin měsíčně. To vám bezpodmínečně musí přinést zakázky na zbytek dní v měsíci.

Hýčkejte si zákazníka

Získat nového zákazníka je 5x dražší, než získat stávajícího. Ano, i stávajícího musíte získat: být s ním v kontaktu osobně, e-mailem, na sociálních sítích, popřát k narozeninám atd. To vše, když už nic jiného, stojí čas a peníze také. Ale mnohem méně, než kolik stojí získat nového zákazníka.

Z toho důvodu si hýčkejte a opečovávejte každého zákazníka, kterého máte a snažte se jej udržet. Čím víckrát u vás nakoupí, tím lépe pro vás. Navíc je šance, že se o vás zmíní a přivede vám někoho dalšího (každý rád pomůže opuštěnému koťátku… teda začínajícímu živnostníkovi).

Budujte svůj brand od prvního dne

Návodů jak budovat a propagovat značku najdete všude po internetu stovky, i já mám na to docela zábavný a hodně komplexní workshop. Jestli začínáte, kašlete na to všechno. Jediné, co si potřebujete ujasnit je to, jak chcete, aby o vás lidé mluvili. To si někam napište. A následně si připište pár bodů, co musíte dělat (nikoliv udělat) a jak se chovat, aby o vás lidé takto skutečně mluvili. Tři až pět bodů stačí. Ty promítněte úplně všude. Za rok si zjistěte, jestli jste dosáhli svého cíle.

Závěrečné shrnutí

  • nemusíte mít nic vyladěno na 100 %, stačí na 80 % a i 50 % je v pohodě
  • snažte se na webu získávat kontakty na návštěvníky
  • s reklamou ani marketingem se moc netrapte, jeden dva dny v měsíci stačí
  • jestliže pracujete na své propagaci sami, investice do reklamy nemusí překročit 10 % vašeho měsíčního obratu
  • jakmile vám obrat stoupne, můžete propagaci outsourcovat (nejlépe na mou digitální agenturu Reprezza) a zlepšovat svůj byznys
  • čím lépe budete pečovat o své zákazníky, tím rychleji vám poroste obrat
  • vaše značka je to, jak o vás lidé mluví, nic víc, nic míň

A co dál?

To je zajímavá otázka… napište mi do komentářů, jakým tématem by měl tento článek pokračovat.

Series Navigation<< Začátek podnikání očima marketinguChci vlastní e-shop: Co je potřeba naplánovat, vědět a udělat? >>

Related posts
Marketing

Nic lepšího než slevu neumíte?

Článek je 4. z celkem 4 dílů v seriálu Jak začít podnikat, nebo taky nezačítJak začít…
Read more
Podnikání

Kritické myšlení je fake news

Uznávám, že titulek je trochu zavádějící, ale je určen k tomu, aby vás zavedl si článek…
Read more
Marketing

Inovujte a adaptujte se: Klíč k dlouhodobému úspěchu značky

Článek je 12. z celkem 12 dílů v seriálu Jak si vybudovat svou značkuJak si vybudovat svou…
Read more

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Management

Business model canvas vyladěný na 100%

Worth reading...