- Začátek podnikání očima marketingu
- Co s reklamou, když začínám podnikat?
- Chci vlastní e-shop: Co je potřeba naplánovat, vědět a udělat?
- Nic lepšího než slevu neumíte?
Koupili jste doménu, zainvestovali do e-shopu, sehnali dodavatele a myslíte si, že už jen budete pozorovat, jak bohatnete. Tak se hezky probudíme ze snu a vezmeme to hezky od začátku. Od auta taky nečekáte, že pojede na prázdnou nádrž. Byl jsem u spuštění desítek eshopů, a tak si můžete přečíst, co všechno je potřeba zvážit, zařídit a naplánovat ještě před prvním spuštěním.
Pojďme udělat krok zpět. Máte na správu e-shopu vlastně kapacity?
Nenechte se strhnout počátečním nadšením a podívejte se na svou situaci trochu s nadhledem. Analyzujte si svůj aktuální stav a ujistěte se, že vás žádný z možných scénářů nepoloží. Víte, co budete dělat, když…
- … se e-shopu nebude dařit? Máte kapacity a prostředky na to utáhnout prodělávající projekt? Máte kapacity a prostředky na to do něj dále investovat, aby měl šanci se postavit na nohy? Jste připraveni na to, že se vám počáteční investice nemusí vrátit? Co by se stalo? A můžete si ten risk dovolit?
- … se bude e-shopu dařit až příliš? Jak rychle a efektivně jste schopni expedovat objednávku? Jste připraveni na to, že čeští zákazníci jsou zvyklí na expedici do druhého dne? Kolik lidí můžete uvolnit do skladu a nebo v případě dropshippingu – jak je zásobený a flexibilní váš dodavatel? Co když zboží rychle vyprodáte a budete muset rychle navýšit kapacity skladu? I příliš velký úspěch může být soustem, na kterém se udusíte.
Jste připraveni na všechny možné alternativy? Bezva, tak můžeme jít dál.
Jaký produkt je vlastně ideální prodávat na eshopu?
Z mých zkušeností je to otázka, kterou si klade spousta začínajících eshopařů, lámou si nad tím hlavu a přitom odpověď je až překvapivě jednoduchá. Ideální produkt na prodej na e-shopu je takový, který splňuje následující požadavky
- Nakupujete jej za méně než 20 % konečné prodejní ceny.
- Má odolné balení (jen tak se nepoškodí při dopravě – víme, jak se k zásilkám dopravci chovají).
- Zákazník jej spotřebovává, takže mu dochází a je nutné zásobu obnovovat.
- Produkt má dlouhou trvanlivost – nezkazí se vám ve skladě a nepotřebujete speciální skladové vybavení.
Počítám, že teď si určitě dokážete představit celé sortimenty, které dané podmínky splňují. A jistě už i chápete, proč je v nich tak velká konkurence…
Dodavatelský proces, skladové hospodářství a účetnictví: Musí být vyladěné na jedničku
Jak vám asi došlo z předchozího textu, nemůžete čekat, že se to všechno nějak vyvrbí samo. Aby mohlo všechno šlapat jako po másle od první objednávky, chce to pořešit pár aspektů:
Dodavatelský proces. Co budete prodávat, už asi víte. Pokud budete prodávat vlastní zboží, máte vyhráno. Pokud nebudete sami sobě dodavatelem, je potřeba zvážit, zda zvolíte dropshippingovou alternativu nebo zda si budete dělat vlastní skladové zásoby.
Podle čeho vybrat dodavatele?
- Kvalita zboží.
- Dostupnost a rychlost. Jak rychle budete schopni naskladnit vyprodané zboží? Myslete na to hlavně u zboží ze zahraničí, znám případy milionových ztrát jen proto, že se zboží zaseklo někde v přístavu kvůli chybě v papírech.
- Cena zboží. Nezapomeňte se ujistit, že u vašeho dodavatele nebude cena vyšší než u výrobce. Při dovozu ze zahraničí berte v potaz i celní a daňové podmínky a reklamační proces.
Skladové hospodářství. Pokud zvolíte dropshipping, sklady řešit nemusíte. Jinak je potřeba počítat s administrativní a logistickou zátěží s tím spojenou. O tom, jak vést skladové hospodářství se rozepisovat nebudu, snad jen zmíním, že se hodí mít předem připravenou strategii vyskladňování zboží s omezenou trvanlivostí či sezónního zboží. Ale to už jdeme trochu do marketingové strategie (tu byste teda taky měli mít, když už jsme u toho, ale o tom tenhle článek není).
Účetnictví. I když třeba začínáte s několika produkty a nečekáte závratné obraty, řešit účetnictví po jednotlivých fakturách vás brzy přivede do účetnického pekla. A jak jsme si řekli výše, je potřeba se připravit i na variantu extrémního úspěchu. A tak se ujistěte, že máte propojený vhodný účetní software, do kterého se budou faktury automaticky exportovat.
Teď se pojďme podívat na vaše zákazníky. Co o nich vlastně víte? Kde je najdete? A jak oni najdou vás?
Víte, co chcete prodávat. A víte taky komu? To je totiž stejně důležité – ne-li důležitější. K tomu, abyste zjistili, kdo by si vlastně to vaše zboží chtěl (nebo měl chtít) koupit, se vám bude hodit vytvořit si persony. O těch už jsem pár řádků psal, tak je nebudeme duplikovat a jen vás odkážu na předchozí články věnované personám.
Pokud se do tvorby person pouštět nebudete, i tak je potřeba si předem definovat cílovku a nějaké své prodejní argumenty:
- Jsou vaši potenciální zákazníci zvyklí nakupovat na netu? Nebo jsou ze starší generace, která sotva odešle e-mail?
- Používají internet? Kde se pohybují? Jaké informační kanály sledují? Využívají sociální sítě? Jaké?
- Proč by měli zboží nakoupit právě od vás? Jaký jejich problém vaše produkty řeší?
- V čem se lišíte od konkurence?
Cílovku máme, prodejní argumenty také. Teď už jen zbývá tu cílovku dostat na váš e-shop. Způsobů je celá řada. Čím více jich budete využívat, tím máte větší šance na přivedení dostatku zákazníků:
- PPC
- sociální sítě
- osobní brand
- zbožové porovnávače
- SEO
Každý z kanálů má své výhody a nevýhody. Pokud začínáte, je pro vás stěžejní to, jestli zákazníci znají váš produkt a aktivně jej hledají. To je ta lepší varianta, bojovat na trhu s existující konkurencí je o něco snazší a levnější, než vyrábět vlastní trh.
Jaké řešení pro svůj e-shop zvolit?
Dokud nemáte obrat alespoň 50 míčů za rok, řešení na míru se vám nevyplatí. V začátku si můžete vybrat z několika krabicových. Každé má něco do sebe a nabízí často podobné funkce. Mezi nejoblíbenější patří:
- Shoptet
- Fastcentrik
- Upgates
- Webnode
- případně e-shopové moduly ve WordPress
Rozdíly mezi nimi jsou, ale pro začínající eshop naprosto mizivé. Všechny nabízí možnost vyzkoušet zdarma, tak toho využijte. Jaká administrace vám bude nejvíce vyhovovat a jaká grafika se vám bude nejvíc líbit, ten si zvolte. Opravdu, pokud začínáte, tak je fakt jedno, který si vyberete.
Technické zpracování: Struktura a použitelnost
I když je představa, že máte v den spuštění e-shop vyladěný do posledního detailu, krásná, není pro funkční e-shop podmínkou. S grafickým zpracováním a barvičkami si můžete hrát klidně později, hlavní je použitelnost a správná struktura.
Já prodal zboží i na eshopu, který měl ještě výchozí šablonu shoptetu. Prodávám prezentační systémy a na home bylo křeslo a lampa. Hlavní je, aby e-shop dobře fungoval, objednávkový proces běžel hladce, aby byl web dobře čitelný i na mobilu a funkčně napojený na dopravce. Všechno ostatní kdyžtak počká.
Texty a fotky: Alfa a omega každého (úspěšného) e-shopu
Bez kvalitních fotek dneska nic neprodáte. Čím dál více lidí si zvyklo nakupovat přes sociální sítě, kde právě líbivé fotky prodávají. Sice záleží na segmentu, ale vězte, že autentické fotky budou vždy prodávat líp než polorozmazané fotky od dodavatele. Udělejte si malou rešerši a zjistěte, jakým způsobem prezentují podobné produkty konkurenti.
Když už budete u focení produktových fotek, rovnou jich pár nafoťte pro sociální sítě nebo jiné marketingové účely. A pokud máte tu možnost, obraťte se na někoho, kdo se na produktové fotky specializuje a dodá vám již upravené, profesionální a unikátní produktové fotky. Ty totiž preferují jak zákazníci, tak vyhledávače.
Totéž platí o textech. Myslete na to, že produktové fotky a popisy od dodavatele přebírá většina odběratelů. Takže vás nijak neodliší a v organickém vyhledávání nijak nepomůžou. Pokud máte velké množství produktů, vytipujte si ty klíčové a alespoň u nich vytvořte unikátní fotky a texty.
Nezapomeňte vytvořit unikátní texty také pro všechny produktové kategorie a podkategorie a využijte také metapopisy. A nezapomeňte si připravit pár claimů, které využijete jak přímo na e-shopu, tak třeba v PPC kampaních.
Proč je potřeba se odlišit od konkurence?
E-shopové prostředí v Česku je extrémně konkurenční. Málokterá země má tolik e-shopů na počet obyvatel, a tak je pro úspěšný vstup na trh nutné nabízet něco navíc.
Reklamace a problémy
Těm se nikdo nevyhne. Je jedno, jak kvalitní zboží prodáváte, reklamace prostě občas přijde. Počítejte s tím a připravte si scénáře komunikace a procesy zpětvzetí. Reklamační podmínky stejně musíte mít na e-shopu vyvěšené…